Rozstrzygnięcie konkursu Polskiego Towarzystwa Gleboznawczego na najciekawszą pracę

Przekazujemy informację od organizatorów.

Polskie Towarzystwo Gleboznawcze ma przyjemność ogłosić wyniki konkursu na najciekawszą pracę o glebach, zorganizowanego w ramach Olimpiady Geograficznej 2024.

Konkurs, zainicjowany przez PTG, został przeprowadzony we współpracy z Komitetem Głównym Olimpiady Geograficznej i objął wszystkie okręgi Olimpiady. Jego organizacja wiązała się z końcem Międzynarodowej Dekady Gleb (2015–2024), podkreślając znaczenie gleby jako kluczowego elementu środowiska.

W ramach I etapu Olimpiady Geograficznej uczestnicy mogli wybrać temat „D” i napisać pracę konkursową pt.: „Ścieżki edukacyjne jako sposób upowszechniania wiedzy o glebach – niewidocznym elemencie środowiska”. Spośród wszystkich prac zakwalifikowanych do II etapu Olimpiady Geograficznej, jury konkursowe wyłoniło najciekawsze opracowania, które zostały nagrodzone przez Komisję edukacji gleboznawczej i świadomości społecznej Polskiego Towarzystwa Gleboznawczego.

Celem pracy konkursowej było dokonanie ewaluacji ścieżki edukacyjnej i przeprowadzenie oceny istniejącej infrastruktury edukacyjnej, szczególnie w kontekście informacji o glebach, oraz zaproponowano odpowiednie miejsca do ich prezentacji. Uczniowie wykonywali także projekt posteru, który miał na celu uzupełnienie edukacyjnej oferty ścieżki, prezentując specyfikę gleb oraz ich znaczenie dla środowiska. Postery z wyróżnionych prac można zobaczyć w galerii.

Prace oceniali eksperci z zakresu gleboznawstwa i geografii gleb (Przemysław Charzyński UMK, Marcin Świtoniak UMK, Marcin Sykuła UMK, Aleksandra Loba UMK, Magdalena Urbańska UMK, Karolina Lewińska UAM, Piotr Pacanowski CEG-MG URK).

🏆 Laureaci konkursu:
1. miejsce – Stanisław Frączek (V LO im. Augusta Witkowskiego w Krakowie)
2. miejsce – Eryk Bednarczuk (XXVII LO im. Tadeusza Czackiego w Warszawie)
3. miejsce – Paweł Godawiec-Obuchowicz (V LO im. Augusta Witkowskiego w Krakowie)

🎖️ Wyróżnienia otrzymali:
✅ Weronika Formela (I Akademickie LO im. Zasłużonych Ludzi Morza w Gdyni)
✅ Martyna Guzek (II LO im. Leopolda Lisa-Kuli w Rzeszowie)
✅ Wojciech Kawecki (VIII LO im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
✅ Natalia Monkiewicz (III LO im. Marynarki Wojennej RP w Gdyni)
✅ Wiktor Pabjańczyk (I LO im. Jana Kasprowicza z Oddziałami Dwujęzycznymi w Inowrocławiu)
✅ Nadia Szymczak (I LO im. Edwarda Dembowskiego w Zielonej Górze)
✅ Paula Tarnowska (III LO im. Cypriana Kamila Norwida w Zamościu)
✅ Wiktor Więch (I LO im. Marii Konopnickiej w Suwałkach)
✅ Dominika Wójcik (PLO nr II z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marii Konopnickiej w Opolu)

📚 Nagrody
Autorzy najlepszych prac otrzymają książki o tematyce gleboznawczej oraz unikalne gadżety tematycznie związane z glebami, zaprojektowane przez pracowników Katedry Gleboznawstwa UMK.
Dziękujemy wszystkim uczestnikom za zaangażowanie i gratulujemy zwycięzcom! 🎉 Wasze prace to cenny wkład w popularyzację wiedzy o glebach i ich znaczeniu dla środowiska.

🔗 Więcej informacji o działalności Polskiego Towarzystwa Gleboznawczego można znaleźć na naszej stronie ptgleb.pl