Stanowisko wobec planowanej reformy przedmiotowej dotyczącej likwidacji przedmiotu geografia w szkole podstawowej

Komitet Główny Olimpiady Geograficznej popiera stanowiska środowisk geograficznych, ze szczególnym uwzględnieniem stanowiska Polskiego Towarzystwa Geograficznego, wobec planowanej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej reformy przedmiotowej dotyczącej likwidacji przedmiotu geografia w szkole podstawowej.

 

Jak czytamy w oświadczeniu PTG:

„Planowane połączenie przedmiotów: geografii, biologii, chemii i fizyki w jeden przedmiot pod nazwą „przyroda” uważamy za całkowicie chybiony. Niesie ogromne ryzyko niepełnowartościowego wykształcenia młodego pokolenia i może pozbawić go umiejętności reagowania na problemy współczesnego świata. Pozbawi także uczniów możliwości rozwoju emocjonalnego, w tym odporności na niekorzystne zmiany w środowisku geograficznym i empatii wobec trwających konfliktów społecznych, kulturowych, religijnych i politycznych. Geografia uczy bowiem wrażliwości nie tylko na problemy środowiska przyrodniczego, ale na problemy demograficzne i społeczne, ucząc tolerancji kulturowej. Ponadto pokazuje jak wykorzystywać wiedzę teoretyczną w działaniach praktycznych na rzecz rozwoju zrównoważonego. Jest przedmiotem stanowiącym podstawę do harmonijnego kształtowania przestrzeni, ochrony zasobów przyrody i walorów krajobrazu, zapewniając tym samym pierwiastek edukacji estetycznej. Pokazuje jak łączyć refleksję nad pięknem i harmonią świata przyrody z racjonalnością gospodarczego działania. Tym samym geografia jest jedynym przedmiotem integrującym wiedzę, który przygotowuje młodych ludzi do rozwiązywania problemów współczesnego świata widzianych z wielu perspektyw.”

 

Całe oświadczenie Polskiego Towarzystwa Geograficznego jest opublikowane pod adresem: https://ptgeo.org.pl/2024/09/oswiadczenie-ptg-w-sprawie-reformy-przedmiotowej-men-i-likwidacji-geografii-w-szkole-podstawowej/.