W tym dziale znajdują się odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Jeżeli nie ma tu odpowiedzi na nurtujące Was pytanie, zachęcamy do kontaktu z Sekretarzem właściwego Komitetu Okręgowego lub Biurem Komitetu Głównego Olimpiady Geograficznej.
Wynika to bezpośrednio z przepisów prawa. Zgodnie ze znowelizowanym Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad (§8) zawody są trójstopniowe, a co za tym idzie w każdej edycji Olimpiady Geograficznej zawodnik jest zobowiązany do udziału we wszystkich trzech etapach zawodów (przy spełnieniu wymagań określonych przez Komitet Główny). Każda edycja Olimpiady jest też autonomiczna względem poprzedniej.
W wyjątkowych sytuacjach, gdy uczestnik zawodów z ważnych przyczyn losowych nie może uczestniczyć w II lub III etapie danej edycji Olimpiady, Komitet Główny może przyznać mu prawo udziału w analogicznym etapie kolejnej edycji Olimpiady.
Oprócz wymogów merytorycznych określanych każdego roku dla poszczególnych tematów prac, praca pisemna musi też spełniać wymogi formalne: m.in. objętość pracy nie może przekraczać 15 stron czystego tekstu – po ok. 2 tys. znaków na stronie (nie uwzględniając spacji), praca powinna też zawierać spis treści i bibliografię. Więcej informacji znajduje się we Wskazaniach do wykonania pracy I stopnia znajdujących się w Informatorze Olimpiady.
Uczniowie mają obowiązek przekazać gotowe prace Komisjom Szkolnym do oceny do dnia 30 października. Prace muszą być przekazane w formie elektronicznej oraz w formie wydruku .
W ramach etapu szkolnego zgłoszone prace są sprawdzane przez specjalnie powołane Komisje Szkolne (lub Międzyszkolne) zgodnie z kryteriami oceny przygotowanymi przez Komitet Główny (Karta Oceny Prac). Autorzy prac, które uzyskały co najmniej 75 procent możliwych do zdobycia punktów są wytypowani do zawodów II stopnia.
W kolejnym etapie – okręgowym, nadesłane prace są sprawdzane ponownie zgodnie z tymi samymi kryteriami, tym razem przez Komitety Okręgowe. W oparciu o zweryfikowane wyniki Komitety Okręgowe kwalifikują uczniów, którzy napisali najlepsze prace do części pisemnej zawodów okręgowych.
Prace uczniów, którzy nie zostali zakwalifikowani do części pisemnej II etapu Olimpiady, są przechowywane w Komitecie Okręgowym do zakończenia zawodów II etapu. Po tym terminie Komitety Okręgowe mogą zwracać prace szkołom. Prace uczniów zakwalifikowanych do części pisemnej II etapu są przechowywane w Komitecie Okręgowym do końca danej edycji Olimpiady. Po tym terminie Komitety Okręgowe mogą zwracać prace szkołom.
Uwaga: Prace mogą odbierać uczniowie lub ich szkoły. Nieodebrane prace będą przechowywane w Komitecie Okręgowym tylko przez trzy miesiące (od terminu zwrotu), po czym będą niszczone.
Zawody pisemne będą przebiegały podobnie jak w ubiegłych latach, szczegółowa instrukcja zostanie opublikowana w późniejszym terminie. Zadania z części pisemnej z lat ubiegłych są dostępne na stronie internetowej: zadania zawodów II stopnia, zadania zawodów III stopnia.
Zajęcia terenowe są elementem obligatoryjnym dla wszystkich uczestników zawodów finałowych – w przypadku nieobecności na nich zawodnik jest automatycznie pozbawiony prawa udziału w części ustnej zawodów.
Celem zajęć terenowych jest prezentacja środowiska przyrodniczego lub/i specyfiki społeczno-gospodarczej regionu, w którym odbywają się zawody finałowe. Informacje przedstawiane w trakcie zajęć terenowych (podobnie jak w przypadku wykładu tematycznego) mogą być przydatne w części ustnej zawodów.
Konkurs terenowy to element olimpiady obowiązkowy dla wszystkich uczestników zawodów finałowych. Jest on oceniany i nagradzany osobno, wynik konkursu nie wlicza się do klasyfikacji końcowej zawodników. Wprowadzono go w 2012 roku w celu oceny umiejętności pracy w terenie, a także zaznajomienia uczniów z formułą zawodów terenowych przeprowadzanych na olimpiadach międzynarodowych. Konkurs jest realizowany w różnej formie, zadania zwykle wykonywane są w grupach na urządzeniach mobilnych.